Friday, September 26, 2008

Decizii...

DECÍDE, decíd, vb. III. 1. Intranz. şi refl. A lua o hotărâre; a alege (între mai multe alternative), a se fixa (între mai multe posibilităţi). ♦ Tranz. A hotărî, a soluţiona în mod definitiv. 2. Tranz. A determina, a convinge, a îndupleca pe cineva să facă ceva. – Din fr. décider, lat. decidere.

Aceasta este definitia din DEX a verbului "a decide".
In principiu, e simplu: a alege intre mai multe alternative: da sau nu, alb sau negru, tuns sau netuns, iert sau nu iert, uit sau nu uit.
De la "a alege" se ajunge insa la "a renunta". Fiecare alegere inseamna o renuntare. Indubitabil.
Tot in definitie gasim si verbul "a hotari", urmat de explicatia "a solutiona in mod definitiv". Ei, cat de simplu ar fi daca ne-am si tine de cuvant cand luam o hotarare. Atunci solutia ar fi una definitiva: am pus lacatul si am aruncat cheia; gata; game over; the end.
Dar nimic nu e mai greu decat a renunta la tine. In final, despre asta e vorba: o asemenea hotarare definitiva, lacatul pus, usa incuiata ar insemna sa recunosti ca pana atunci ai facut o alegere nu tocmai potrivita; ar trebui sa recunosti ca (uneori) ai gresit. De aceea preferam sa ne tragem pe fese si in cel mai fericit caz sa tragem, asa, neglijent usa dupa noi, ca sa ramana intredeschisa. Adica daca afara e frig, sa ne intoarcem la caldura. Daca viitorul e nesigur, sa revenim in trecut. In prag nu ai cum sa stai...
Am stat pana sa decid daca postez sau nu articolul acesta. Am decis.

No comments: